läs hennes texter

Igår efter jobbet, var jag i hagakyrkan, då min syrra hade konsert. Jag har hört min syster förut, hennes låtar och sång. Det är alltid bra. Men jag upptäckte en ny talang, som jag bara måste dela med mig av.
Ni komemr bli berörda och varma, om ni besöker min nya idols sida. fy fan vilken talang tjejen har.
här har ni henne http://www.oliviabergdahl.se/index.php

Självklart lägger jag upp en av texterna hon läste med sån inlevelse och glöd att man bara vill gråta.. läs och bli berörd

Skål, syster!

Skål, syster!

Låt tyngdlösheten falla,
nu faller himlen över världen,
men faller vi så faller alla
som planeter utan bana, utan solsystem
och jag vet av gammal vana att ditt är mitt problem
det finns inget spel som är värt att vinna
och det var mandomsproven som gjorde mig till kvinna


Skål, syster!

Visa att du kan,
ända tills du fyllde fjorton
var du lika mycket man som han
sedan stod där i spegeln det du hade kvar
men oh, skulden! - så vacker du var...
när småflickor plockar grabbnävar av krossat glas
Eden var ett Eden, sedan gick det i kras
där på Paradisgatans busshållplats
vi stannades, stämplades, hoppades, tog sats
hundar och hyenor blev till sköna Helenor
och vi var astronauter i de svarta hålen
för rymden blev begriplig med alkoholen


Skål, syster!

För alla svek
jag inte menade alls
det var på lek
mina läppar mot hans hals
mot hans nyckelben, nacke, (åh...) skulderblad
jag säger förlåt och köper fel sorts choklad
den du visst var allergisk mot
och du ler ett vänligt: "jävla idiot"
för jag tror att du älskar mig
när jag kommer, svettig efter cykelvägen
och ropar: "Alltid redo i alla lägen!"
som en riktig scout
i rymden svävar en tyst astronaut
och jag är lika vilsen, lika vilsen och rädd
och du är lika ensam, lika ensam och förbisedd
men det finns inget spel som är värt att vinna
det finns ingen människa i en ung älskarinna
där finns bara en envist brinnande längtan härifrån
en bildskön och bitter jungfruikon


Skål, syster!

För visst var våra mödrar promiskuösa,
lilla syster, varför kallar du oss värdelösa?
Vi var bomullsbarn och kärleksflickor
att älska och förlösa
varsin misslyckad abort, som
lär sig göra barn för att sen ta bort dom

och gud vad det är roligt med nya prylar
lyssna ordentligt, hör hur Laika ylar
men vi blundar för hundar
så låt henne skrika
decennier stundar
när alla är lika
men hundar och hyenor blev till sköna Helenor
som blev supermodeller
och ingen vågar höra när en rymdhund skäller
första kvinnan på månen var en man
så låtom oss svälja allt, syster, för att visa att vi kan
bara på jorden finns det alltför många svarta hål


Skål, syster,
skål!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0